Biografia

Taiteilijaelämää

Vilho Lammen ura taiteilijana oli jo vakiintunut, kun hän piti ensimmäisen ja ainoan yksityisnäyttelynsä Oulussa tammi-helmikuussa 1931. Kirkkokadulla sijaitsevassa Oulun Teollisuusyhdistyksen näyttelysalissa esiteltiin Liminka-aiheisia maalauksia. Esillä olivat muun muassa vuotta aiemmin valmistuneet Siltatanssit, Huijarit, Pitäjänkeisari sekä Mestaaja. Taidemaalari Lammesta kirjoitettiin kuvien kera paikallisissa lehdissä ja teollisuusnäyttelyhuoneistossa vieraili ennätysmäärä kävijöitä. Lähes puolet 53 teoksen näyttelykokonaisuudesta myytiin. Taiteilija oli tyytyväinen: ”Näyttelyni Oulussa meneskeli aika hyvin. Harrastusta näyttelyihin ja mielenkiintoa on kyllä olemassa.” Kyseinen taidetapahtuma muistetaankin Pohjois-Suomen taide-elämässä yhtenä aikansa merkittävimmistä näyttelyistä.

Karjatie Foudilaan Vilho Lampi: Karjatie Foudilaan, 1930
öljyväri 25,5 × 38 cm
yksityiskokoelma

Huivi ja kello Pariisista Huivi ja kello Pariisista
Vilho Lampi -museo
kuva: Katariina Kemppainen

Menestyksekkään yksityisnäyttelyn jälkeen Vilho päätti hyödyntää vielä käyttämättä olevan 1000 markan stipendinsä. Pariisi oli luonteva määränpää ekspressionismista kiinnostuneelle taiteilijalle. Lampi matkusti taiteen metropoliin maaliskuun 1931 lopulla. Karttaan tekemiensä merkintöjen perusteella hän asui Montparnassen kuuluisassa taiteilijakorttelissa. Hän suoritti taideopintoja Académie Scandinavessa, Maison Watteaussa sekä suomalaisten kollegoiden suosimassa Académie Colarossissa. Ateljeeopintojen lomassa Vilho vietti aikaansa läheisessä La Rotonde –kahvilassa taiteilijatovereiden seurassa sekä tutustui ns. suurten mestareiden teoksiin Pariisin kuuluisissa museoissa. Toukokuun 29. päivä Vilho Lampi palasi Helsinkiin mukanaan parikymmentä pienikokoista öljy-, akvarelli- ja pastellimaalausta.

Pariisin-matkan aikana Vilho oli käynyt tutustumassa myös Berliinin ja Brysselin museoiden vaikuttavaan taideantiin. Kotiin palattuaan edessä oli pian jo uusi reissu, sillä heinäkuussa hän lähti ystäviensä kanssa maalausmatkalle Petsamoon. Maalausaiheet muuttuivat Pariisin alastontutkielmista ja kaupunkinäkymistä Petsamon tunturimaisemiin ja kyläkuvauksiin, joskin jälkimmäiset aiheet jäivät vain matkanaikaisiksi kokeiluiksi. Loppuvuoden taiteilija työskenteli intensiivisesti. Eurooppalaiset uusasialliset ja -klassiset vaikutteet alkoivat näkyä yhä enemmän hänen tuotannossaan. Martti-veljen vuodesta 1930 isännöimän kotitilan työkiireiden lomassa Lampi jaksoi ahkerasti lähettää teoksiaan näyttelyihin Helsinkiin.

Vilho Lammen passikuva Vilho Lammen passikuva, 1931
kuva: tuntematon